Thursday, April 23, 2009

loghat ganu..

di tahap kebosanan yg melampau ini, ape kate kite blaja sket2 loghat trg..hehe, x de pape pun, cme manalah tahu kan, suatu hari nanti ble korg peg trg ke, kerja kt sana ke, berkenalan dgn awek/ pakwe trg ke..kne la jugak phm loghat trg sket2 pun jdilah ye...lgipun, loghat trg ni org ssh sket nk phm, sbb loghat ni x biasa dimainkan di tv klu nk dibandingkan dgn loghat2 len sperti kelate dan kedah, disebabkn itu, setiap kali aku tersasul ckp ganu, member2 aku akan gelakkan aku..lawak ke bunyinye? itu aku pun x tau..so, di sini aku senaraikan sket2 loghat trg nie, bknnye nak bangga dgn negeri sndiri..cme nk kenalkn sket2 je..hehe

bapok besor - besar teramat

kecek tuwek- kecil amat

derah ah..-cepat ler

meroh nerang- merah yg teramat

hitam legang- hitam sgt2

nawok ah- tipu la

busuk kohong = sangat busuk e.g mung ketot busuk kohong (kau kentut sangat busuk) e.g kentut kencang..

sakit perot berokk- sakit perut berak, (jgn mkn mknn basi plak)

sapok tinggi- tinggi sgt2

gemok debok- terlalu gemuk

maghi!! -mari laa..

begha nanang- berat sgt2

ringan lepong- agak ringan

bobok - keluar gelembung air..(e.g, ikang tu bobok)

bahang kang! - pukul kan..

dekpong - lagipun

jangok- suka berhias

dok rok- letih

ceroh nerang- cerah amat

koyok- carik

tohok-buang

tubik- keluar

nok gi dok?- nak pergi atau tidak?

woh! byk laa pulak..hahaha..pening kepale aku..ade lgi nie..tp aku mlas r plak nk tulis..xpe2 sape nak tahu lgi..bleh laa tnye aku sndiri..haha, okey..tu je dari aku di waktu ptg yg mantok nie..

dari:
aku yg mengarut..







2 comments:

Muhammad Aiman said...

nice post.
mntk permisi utk bhsa kelantan~
x)

Usahawan Remaja said...

perghh...leh wat kursus bahasa.. :D